Tradičný zemiakový šalát netradične

18.04.2022

Poznáte to, pochutíte si na výbornom domácom zemiakovom šaláte podľa vášho tradičného rodinného receptu, a poobede sa všetci stretnete v obývačke s ťažobou na žalúdku a výčitkou pri pohľade do zrkadla. Majonéza, vajíčka, uhorky, surová cibuľa... Vaša pečeň bude na vaše rodinné stretnutie ešte dlho spomínať. Čo tak skúsiť obmenu, aby ste nemuseli vynechať ten chrumkavý do zlata upražený voňavý rezeň, no napriek tomu ste sa cítili ľahko a "v pohode"?


Ja som to tento rok skúsila takto, majonézu nepoužívam, prešla som si rôznymi variáciami acidko, jogurt... no zistila som, že bez vajíčka v akejkoľvek forme je to o poznanie ľahšie a úprimne, naozaj na chuti neuberie ani úplné vynechanie mastnej formy nálevu, či už to bude olej v majonéze, alebo mliečny tuk v tom ostatnom. 

Takže nám zostávajú v šupke varené zemiaky, miesto cibule nám poslúži pažitka a poznáte cukinu? Je to kríženec uhorky a tekvice. Tá zelená má vlastnosti viac ako uhorka, to znamená, že je vodnatejšia a ľahšie sa rozvarí, naopak tá žltá je viac ako tekvica, má výraznejšiu, ale stále veľmi jemnú chuť a hlavne pevnejšiu štruktúru. Keď je v sezóne, tak rodí naozaj výdatne, až tak, že máme každoročné "cukinobranie" a nevieme, čo s nimi. Už som skúšala asi všetko, robíme "zemiakové placky" tzv. "cukiňáky", robím z nej halušky, už som skúšala aj ťahanú štrúdľu na sladko aj na slano, strúhanú dávam do cesta na koláč, varíme ju, smažíme ju, pečieme ju, dokonca mrazíme, ale tento rok, teda minulú sezónu, sa mi urodilo málo uhoriek a manžel zbožňuje Znojemské uhorky.

 Tak som sa pozrela na 2 prútené koše plné "maličkých" cukiniek (mamine stále vravím, že ich má trhať, keď majú tak 20cm, sú chutnejšie, nemusíte vyberať jadierka a hlavne stále materskú rastlinku stimulujete k plodeniu, ja svoje také zberám, no mamina má asi iný meter, lebo ma pravidelne zásobuje 2x20 cm kúskami) a rozhodla som sa spraviť pokus. Žlté cukiny som načistila, nakrájala a zavarila do znojemského nálevu. Odniesla som ich do pivnice a jasné, že sme na nezabudli. Uhorky sa míňali a hádajte čo? Prišlo aj na znojemskú cukinku. A je výborná.

Nakrájala som ju, použila som aj mrkvičku a kúsok cibuľky, guličky korenia som vylovila, do zostávajúceho nálevu som pridala 1 lyžicu plnotučnej horčice, zavrela som pohár, pohrkala a týmto nálevom som preliala zemiačiky. Ešte som pridala trošku soli a mletého čierneho korenia a máte hotovo. Využijete sladko-kyslý nálev, nič nevylievate, je to praktické, rýchle, všetky ingredienciu sú pekne odstáte a prepojené, takže chuť je jemná a lahodná. Viem, že tento rok už nestihnete váš tradičný šalát s netradičnými prísadami, ale čo stihnete určite, je nasadiť si cukinu. Tak, čo? Inšpirovala som vás? Ak už cukinu pestujete, skúste aj takto zaváranú a ak ste túto vďačnú zeleninu ešte neobjavili, tak hor sa zohnať semiačka, ešte máte na výsadbu čas.

A prečo vlastne má byť k tomu rezníku kyslastá príloha? Lebo nám pomáha stráviť tuky, takže sa pekne doplnia chute a súčasne pomôžete vašim tráviacim orgánom "popasovať sa" s tým rezníkom, ktorý si občas doprajete. Dobrú chuť.

OZ Save Ourselves Slovakia - S.O.S.
Všetky práva vyhradené 2021
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky